Forside ANNONCERING Søg

Film: Han ville hende og hun ham – men skæbnen ville det anderledes

ANMELDELSER FRA THOMAS L.W. TOFT

RSS

Kærligheden mellem to mennesker kan være stærk. Nogle gange i en så voldsom grad, at det bliver en besættelse. Serena elsker sin mand, og hun er parat til at gå meget langt for ikke at miste ham. Selv hvis det betyder, at hun må ødelægge ham.

Fire ud af seks stjerner

”Serena” udspiller sig i North Carolinas trædækkede bjerge i 1920’ernes USA. Det er en flot men barsk natur, som de små lokale samfund forsøger at tæmme. En af de mere succesfulde er træbaronen George (Bradley Cooper), der hastigt er ved at opbygge et voksende tømmerimperium sammen med sin kompagnon og ven Buchanan (David Dencik). For de ansatte arbejdere er det et utaknemmeligt og hårdt slid at kæmpe med den massive skov, men der er ikke andet arbejde at få, og derfor forbliver man loyal over for de to ambitiøse ejere. Forretningen går stødt opad, og det ser ud til, at George har en sikker fremtid i vente som en indflydelsesrig erhvervsmand. Der mangler dog noget i hans liv, og det er kvinden.

Hende finder han i den smukke og særdeles mystiske Serena (Jennifer Lawrence). George bliver med det samme draget af hendes yndefulde, men stærke væsen, og forelskelsen vokser hurtigt til en dyb og umættelig kærlighed. Serenas ankomst til lokalsamfundet som Georges kone vækker dog ikke begejstring hos Buchanan, da hun gradvist får større og større indflydelse på sin mand. Serena har nemlig ikke tænkt sig at påtage rollen som den stille og lydige husmor, men har sine helt egne planer for det liv, som hun og George skal leve. Et liv, som intet må komme i vejen for. Det udvikler sig dog ikke i den idylliske og drømmende retning, som de begge ønsker, da fortidens fejltrin og minderne fra en katastrofal ulykke langsomt begynder at vælte frem.

Med ”Serena” har instruktøren, Susanne Bier (”Den eneste ene”, ”Brødre”, ”Hævnen”) skabt en meget velspillet og dramatisk historie om sygelig kærlighed og uopnåelige drømme. Billederne af North Carolinas vildnis er fantastisk flotte og stemningsfyldte, hvilket medvirker, at vi lever os ind i tilværelsen og præmisserne for overlevelse, som karakterne må udholde. Både Bradley Cooper og Jennifer Lawrence gør det strålende som det fatale par, hvis følelsesliv er totalt blottet for publikum. Man vil dem det virkelig godt, men samtidig ved vi også, at det bare ikke kan lade sige gøre. Vi er således vidne til en lang nedtur, der afløses af den ene dramatiske hændelse efter den anden, og der er ingen vej tilbage. Danske David Denciks præstation skal i denne forbindelse også fremhæves, da han igen leverer et særdeles solidt skuespil som den kyniske forretningsmand, der må se i øjnene, at han med Serena har mødt sin overmand.

Rammen om fortællingen med depressionstidens amerikanske samfund som baggrund er med til at give filmen det dramatiske udtryk, som gør, at det hele ikke kun handler om følelser. For at kunne overleve bliver man nødt til at være hård, for det er kun de stærkeste, der kan skabe sig en tilværelse, som ikke ødelægges af den pinefulde fattigdom. Det er det, der driver vores hovedpersoner. De ved, hvor let man hurtigt kan miste alt, og derfor er de ikke handlingslammede, når truslen nærmer sig.

At filmen ikke får topkarakter skyldes, at man lidt føler, man har set det hele før. At være besat af kærlighed med dertil katastrofale følger er bestemt ikke noget nyt tema, selvom det dog bliver skildret på en original og medrivende måde. Der mangler simpelthen noget mere fyld i historien, og det er ærgerligt, når nu ellers skuespillet er så solidt. Det skal dog ikke afholde nogen fra at give sig i kast med filmen, for både Bradley Cooper og Jennifer Lawrence er som altid godt selskab og et par, der er meget troværdige i deres spil imellem hinanden.

//vesterbro-nyt//
Fredag 28. nov 2014 / 72608

Thomas L.W. ToftThomas LW Toft - billede

Thomas læser kandidat i Medier og Kommunikation på Københavns Universitet, hvor han bl.a. har fordybet sig i TV-reklamer, James Bond, Sherlock Holmes og Westernfilm.

Thomas kan rigtig godt lide film. Både dem der er gode, dårlige og forfærdelige, for de har alle noget at byde på. Derudover har Thomas selv instrueret en håndfuld kortfilm og skrevet adskillige udkast til tv-serier og film, der bare venter på at blive lavet.

Men indtil da anmelder han premierefilm hos Vesterbro-Nyt.

blank