Forside ANNONCERING Søg




Forestillingen har Danmarkspremiere på Teatret ved Sorte Hest den 10. juni.

Teater: Frøken Smillas fornemmelse for sne

RSS

Den danske kolonisering af Grønland er langtfra forbi. Der udøves stadig politisk og økonomisk pres for ikke at miste kontrollen over verdens største ø og dens enorme ressourcer. Det er en krudttønde uden detonator, hvor de to nationer støder sammen i grænselandet mellem had og kærlighed, ydmygelse og succes, natur og civilisation, selvmord og sommerhus, vold og moral. Disse modpoler udforskes og udfordres i Det Dramatiske Udgangspunkts kunstneriske fortolkning af Peter Høegs berømte roman Frøken Smillas fornemmelse for sne, som gæstespiller på Teatret ved Sorte Hest fra den 10. juni, hvorefter den drager på Danmarksturné.

Forestillingen har Danmarkspremiere på Teatret ved Sorte Hest den 10. juni og skyder CPH:STAGE i gang på Teatret ved Sorte Hest. Forestillingen spiller frem til den 12. juni. Herefter vil det være muligt at opleve forestillingen rundt i det ganske land, når den drager på Danmarksturné fra november 2015 frem til marts 2016 (se turnéplan nederst).

Det Dramatiske Udgangspunkt, som stod bag den anmelderroste opsætning af Knud Romers roman Den som blinker er bange for døden, er nu tilbage med en stærk kunstnerisk iscenesættelse af Peter Høegs bestseller Frøken Smillas fornemmelse for sne.

Højaktuelt spændingsfelt
Danmarks rolle som kolonimagt er noget, som vi for længst har skrevet i historiebøgerne som fortid. Men for grønlænderne er fortiden som dansk koloni stadig yderst levende, og det politiske spil er langt fra forbi. Koloniseringen af Grønland har stadig i dag store menneskelige konsekvenser for den grønlandske minoritet, som til stadighed undertrykkes og udelukkes i Danmark.

I Frøken Smillas fornemmelse for sne bliver skyggesiderne af det danske system og den uudtalte undertrykkelse af bl.a. det grønlandske folk bragt frem i lyset. Smilla Qaavugaaq Jaspersen bor i Danmark, men lever mellem to verdener. Hun er en grønlænder i Danmark og en dansker i Grønland. Drengen Esajas’ mystiske død får Smilla til, med livet som indsats, at tage kampen op mod det danske samfund og dets racistiske forhold til alt, der er anderledes. En kamp, som sender hende dybt ind i dunkle afkroge af Kongeriget Danmark med dets bureaukrati og skruppelløse profitmagere i et opgør med den dansk-grønlandske kolonialhistorie.

Den dobbelte identitet
Fortolkningen og opsætningen af Frøken Smillas fornemmelse for sne varetages af det samme stærke hold, som stod bag Den som blinker er bange for døden. Makkerparret Krzysztof Minkowski og Konrad Schaller står for hhv. instruktion og scenografi, og stykkets omfattende rolleliste spilles af skuespillerne Mille Maria Dalsgaard og Jonas Littauer.

Splittelsen mellem to verdener, som Smilla kæmper med, er noget, som både skuespillere og instruktør har tæt inde på livet, idet de efter mangeårige ophold i udlandet alle opererer med såkaldte dobbelte identiteter.

Dramatisk miljø på smal scene
Lydkompositioner forstærker tekstens rå, levende og poetiske natur samt de barske miljøer på teatrets smalle scene. Publikum guides mellem forestillingens konkrete og abstrakte dimensioner, hvor det sceniske udtryk bliver stærke billeder af Smillas sindstilstand.

Ved at lade skuespillerne bytte og skifte mellem de mange roller og i en leg med genrerne krimi og romantik, poesi og thriller, drama og illusion, rædsel og poetry slam får de opløst publikums forestilling om, hvem der er offer, og hvem, der er gerningsmand. Resultatet bliver en radikal nyfortolkning af det kendte værk, som giver stof til eftertanke.

Læs mere på www.dramatiske.dk eller www.sortehest.com

Læs mere på

//vesterbro-nyt//
Tirsdag 12. maj 2015 / A00883









blank